Beschrijving
In deze opleiding leer je:
C1-K1: Voert dienstverlenende werkzaamheden uit (deels)
- heeft basiskennis van de eigen en andere culturen;
- heeft basiskennis van de visie en werkwijze van de organisatie;
- heeft basiskennis van eerste hulp en bedrijfshulpverlening;
- heeft basiskennis van het aanbod van producten en diensten van de organisatie;
- heeft basiskennis van kwaliteitszorg;
- heeft basiskennis van organisatie specifieke processen, richtlijnen en afspraken;
- heeft basiskennis van principes van gastvrijheid;
- heeft basiskennis van sociale veiligheid;
- heeft basiskennis van vaktaal;
- heeft basiskennis van verschillende soorten (klant/cliënt) doelgroepen, kenmerken en benaderingswijzen;
- heeft basiskennis van voor de werkzaamheden relevante wet- en regelgeving (w.o. Arbo, HACCP, milieu, veiligheid en AVG);
- kan eenvoudige gesprekstechnieken toepassen (waaronder LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen);
- kan ergonomisch werken;
- kan gangbare digitale informatie- en communicatiemiddelen en systemen gebruiken;
- kan kostenbewust werken;
- kan sociale vaardigheden toepassen in relatie tot de eigen werkzaamheden;
- kan verschillende manieren van serviceverlening in relatie tot de eigen werkzaamheden toepassen;
- kan zich gastvrij en klantgericht opstellen;
C1-K 1-W1: Treedt op als online en/of offline aanspreekpunt
- staat de klant vriendelijk en duidelijk te woord;
- stelt zich dienstbaar op;
- is representatief in uiterlijk en gedrag (volgens de richtlijnen van de organisatie);
- achterhaalt proactief de wensen en mogelijkheden van de klant;
- gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie;
- handelt inclusief en cultuursensitief;
- handelt volgens geldende wet- en regelgeving.
C1-K 1-W2: Draagt bij aan een fysiek en sociaal veilige werkomgeving
- schat de situatie correct in;
- handelt alert en adequaat in onveilige situaties;
- handelt consequent binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid, volgens geldende wet- en regelgeving en richtlijnen van de organisatie;
- toont in voorkomende gevallen zorg en aandacht voor de situatie van de klant;
- geeft helder en op een passende manier de eigen grenzen aan;
- rapporteert tijdig, duidelijk en nauwkeurig aan de leidinggevende.
C1-K2: Ondersteunt bij dagelijkse activiteiten in zorg en welzijn (deels)
- heeft basiskennis van verschillende activiteiten op het gebied van zorg en welzijn;
- heeft basiskennis van voor de werkzaamheden relevante wet- en regelgeving zoals de Meldcodes huiselijk geweld en kindermishandeling;
- heeft basiskennis van de verschillende doelgroepen in zorg en welzijn;
- heeft basiskennis van groepsprocessen tijdens een activiteit;
- heeft basiskennis van in de organisatie geldende protocollen;
- kan methodes inzetten om de zelf- en samenredzaamheid van cliënten te bevorderen;
- kan zich gastvrij en klantgericht opstellen.
C1-K 2-W1: Assisteert bij het ondernemen van activiteiten gericht op dagbesteding en welbevinden
- betrekt de cliënt proactief bij de activiteit;
- past communicatie en gedrag adequaat aan op een groep en/of een individu, ook als die verschilt qua cultuur of achtergrond;
- gaat professioneel om met gevoelens en emoties bij weerstand, tegenslag en moeilijke situaties;
- bewaakt zorgvuldig de eigen grenzen.
Aan het einde van de opleiding ontvang je het MBO certificaat Assisteren bij activiteiten in Zorg en Welzijn (MBO certificaat C00160, niveau 2)
Duur:
Maximaal 3 maanden
Tijd:
6 lesdagen van 7 uur
Investering:
Lesgeld: € 850,00
Leermiddelen: € 90,00
Toelating:
Werkzaam zijn in de zorg en in het bezit zijn van een VMBO diploma en/of een MBO niveau 1 diploma
Eisen leerbedrijf:
Minimaal 8 uur per week werkzaam zijn bij een erkend leerbedrijf, opgenomen in het register erkende leerbedrijven van SBB.
De mogelijkheid hebben binnen de werksituatie de Praktijkexamens af te leggen.
Diploma:
Bij diplomering ontvang je het MBO Certificaat Assisteren bij activiteiten in Zorg en Welzijn (MBO certificaat C00160, niveau 2)
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.